BlogRankers.com

Den unge Perssons lidanden

Detta är inte en think tank - det är ett mentalt akvarium.

Min bilder
Namn:
Plats: Uppsala

2005-11-30

Samtal i Svenska Kyrkan

På ett konferenshotell långt in i mörkaste Norrland sitter Svenska kyrkan och funderar:

Skenhelig 1 - Hur ska vi göra med det här med bögarna nu då?

Skenhelig 2 - Du kan inte kalla dom bögar, så får man faktist inte göra. Dom ska kallas för homosexuella.

2 var mycket nöjd med sig själv. Han visste minsann att man inte kan prata om folk hur som helst! Nu hade han satt tonen för resten av kvällen.

Skenhelig 1 - Ok, ok, homosexuella. Men är vi för eller emot dem egentligen?

Skenhelig 3 - Jag vet inte riktigt, vad står det i bibeln? Är det nån som har läst den?

Skenhelig 2 - Asså, de står ju så mycke i bibeln. Hur ska man komma ihåg allt de? Jag brukar inte direkt läsa bögbitarna under mina predikningar, folk kan ju tro att man e homofob eller att man e en själv liksom.

2 var mycket noga med att försöka markera för de andra han minsann var varken homo eller homofob.

Skenhelig 1 - Vi fick ju inte säga bög sa du nyss!

sa 1 märkbart irriterad på den lilla vänsterflummaren.

Skenhelig 2 - Jamen, homosexuell då. Ja vet inte, de e förvirrande.

sa 2 väldigt uppriktigt.

Skenhelig 3 - Men jag tycker nog att vi ska va för, vi är väl ändå folkets kyrka och folket verkar ju vilja ha homon i kyrkan. Då är det väl lugnt, eller? Jag menar, tänk om folk skulle börja gå ur kyrkan för att de inte håller med oss...

3 ryste lite vid tanken och började fundera på om det kanske inte var dags för lite kaffe.

Skenhelig 2 - Ja, de e nog inge bra faktist... Eller va tycker du?

2 visste vid det här laget varken ut eller in...

Skenhelig 1 - Vi är väl ändå här för att förmedla guds ord! Oavsett om ni vet vad det står i Bibeln eller inte så måste vi ju hålla med den. Det är den vi grundar vår tro på för i helvete!

sa 1 och var nu så upprörd att han själv inte märkte att han svor.

Skenhelig 2 - De e fult o svära, plus att vi e här för o prata om bögar.

Skenhelig 3 - Det hette ju inte bögar, för övrigt börjar jag bli törstig.

Skenhelig 1 - Men det var ett jävla tjat! Jag skiter fullkomligt i vad de heter, vad ska vi göra med dem?

Skenhelig 2 - Ja tycker inte om när folk svär, de känns olustit.

Skenhelig 3 - Jag tror faktiskt att jag ska ta mig en kanelbulle till kaffet...

Skenhelig 2 - Ja tycker verklien inte om när folk svär. De påminner mej om min pappa.

Skenhelig 1 - Det framgår ju tydligt av vissa bibelstycken att bögeri inte är önskvärt inom den kristna kyrkan.

Skenhelig 3 - ...eller om jag kanske skulle ta en vaniljmunk...

Medans 3 irrade runt i ett fiktivt konditori värdigt ett barndomsminne, samlade 2 sina tankar och utbröt förnöjt

Skenhelig 2 - Men om Jesus va ihop me hon skökan, som de står i Bibeln, väl? Då kanske de inte gör nåt om vi har bögar i kyrkan...?

Skenhelig 1 - Nej men för i helvete 2! Det är Da Vinci-koden, inte Bibeln! Jesus idkade inte umgänge!

Skenhelig 3 - ... helt klart en kanelbulle, det är mer rättroget!

Skenhelig 2 - Jo men de står i Bibeln

Skenhelig 1 - Nej! Det gör det inte!

Skenhelig 2 - Jo men

Skenhelig 1 - TYST!!!

Skenhelig 3 - Bög... det är ett rätt roligt ord...
*Ring Ring*

Skenhelig 1 - [i telefonen] Åh fan...

Skenhelig 1 - Det är lugnt grabbar, påven har just förklarat homosexualitet onaturligt! Ingen kommer bry sig om vad vi tycker i minst ett halvår till! Nu tar vi en fika och glömmer det här.

Skenhelig 3 - Jag ska nog ha en kanelbulle tror jag...